مقالات مقالات .

مقالات

نحوه اندازه گیری محتوای مواد آلی موجور در فاضلاب صنعتی:

جریان فاضلاب صنعتی و تغییرات آن با روش هایی مناسب جهت تصفیه فاضلاب صنعتی برآورد شود.

آزمایش COD فاضلاب صنعتی

اکسیژن خواهی شیمیایی فاضلاب صنعتی، را با روش رفلاکس بسته یا با روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری می کنند. که با استفاده از رآکتور COD و در ۲ ساعت انجام می شود و سپس توسط دستگاه اسپکتروفتومتر یا به روش تیتراسیون با رفلاکس بسته اندازه گیری می شود. آزمون فاضلاب صنعتی با مقدار معین پتاسیم دی کرومات و کاتالیزور نقره در حضور جیوه IIسولفات در محیط سولفوریک اسید قوی برای یک مدت زمان ثابت رفلاکس می شود. در طـی واکـنش بخشـی از دی کرومات توسط مواد قابل اکسایش موجود، احیا می شود. دیکرومات باقیمانده با آمونیوم آهن II سولفات تیتر شده ومقدار اکسیژن موردنیاز شیمیایی فاضلاب صنعتی از میزان دی کرومات احیاشده محاسبه میشود.

 

آزمایش BOD فاضلاب صنعتی

اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی BOD فاضلاب صنعتی میزان خواستن بیولوژیکی اکسیژن توسط باکتری ها موجود در فاضلاب صنعتی می باشد. که روش کار در اندازه گیری BOD بر اساس اندازه گیری میزان اکسیژن در روز اول آزمایش و روز پنجم آزمایش می باشد که این اندازه گیری با توسط پراب اکسیژن محلول یا توسط اندازه گیری فشار گاز اکسیژن می باشد. که در روز آخر با اندازه گیری اختلاف میزان اکسیژن بر نسبت حجم ظروف میزان BOD بدست می آید .آزمون BOD یکی از شاخص های مهم در ارزیابی مواد آلی فاضلاب صنعتی می باشد.

 

آزمایش کل کربن آلیTOC فاضلاب صنعتی

در کنار اندازه گیری BOD و فاضلاب صنعتی COD ، اندازه گیری شاخص TOC کل کربن آلی فاضلاب صنعتی نیز متداول است. کل کربن آلی شامل تمام مواد آلی دارای پایه کربن فاضلاب صنعتی است. این دسته شامل بیشتر مواد آلی طبیعی (NOM) است که در فاضلاب صنعتی یافت می شوند. از آنجا فرآیند انعقاد و ته نشینی در صورت بهره برداری بهینه تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی قادر با کاهش TOC است که اندازه گیری کل کربن آلی فاضلاب صنعتی پیشنهاد می شود.

 

روش آزمایش مواد جامد معلق TSS فاضلاب صنعتی

برای انجام آزمایش مواد جامد معلق فاضلاب صنعتی TSS ، باید ابتدا کاغذ صافی مورد نظر را وزن کنیم. پس از یادداست وزن کاغذ صافی مورد نظر، حجم مشخصی از فاضلاب صنعتی را از کاغذ صافی 0.45 میکرومتر عبور می دهیم. بسته به کدورت و رنگ و حدس ما از میزان مواد جامد معلق TSS حجم فاضلاب صنعتی عبوری از کاغذ صافی متفاوت است. عموما ۵۰ میلیلمتر در نظر گرفت می شود. پس از صاف شدن ، کاغذ صافی را در آون در دمای ۱۰۳ درجه سانتیگراد به مدت ۱ ساعت قرار می دهیم. پس از آن به مدت ۲۰ دقیقه در دسیکاتور گذاشته تا رطوبت کاغذ صافی گرفته شود. سپس کاغذ صافی را وزن می کنیم. اختلاف وزن اولیه و ثانویه کاغذ صافی تقسیم بر میزان حجم نمونه عبوری از کاغذ صافی برابر است با مواد جامد معلق TSS فاضلاب صنعتی اندازه گیری شده. در انجام آزمایش دقت لازم باید به عمل آید چرا که پارامتر های مورد سنجش از جمله وزن و کاغذ بسیار حساس بوده و در نتیجه آزمایش فاضلاب صنعتی تاثیر مستقیم دارند.

TSS

آزمایش TDS فاضلاب صنعتی

برای آزمایش TDS فاضلاب صنعتی به منظور اندازه گیری کل جامدات محلول ابتدا حجمی از نمونه فاضلاب صنعتی را انتخاب می کنیم تا درحجم برداشتی باقیمانده خشک ۲۰۰میلیگرم در لیتر حاصل شود و چنانچه بیشتر از ۱۰دقیقه زمان برای صاف کردن نیاز داشته باشد ، یا قطر منافذ فیلتر را افزایش داده) فیلتر با منافذ ۴۰-۶۰ میکرون ( ویا حجم نمونه را کاهش می دهیم .نمونه را با همزن مخلوط کرده ویک حجم مشخصی از آنرا برداشته و فیلتر می کنیم وبا آب مقطر در حجم های ۱۰میلی لیتری شستشو داده ، قسمت فیلتر شده را + آب مقطر شستشو داده شده به یک کپسول چینی منتقل نموده وروی حمام بخار خشک نمایید وبه مدت یکساعت درحرارت ۱۸۰± ۲ در جه سانتیگراد قرار داده سپس در دسیکاتور خنک نموده وبعد آنرا وزن آنید واز روی فرمول زیر کل جامدات محلول فاضلاب صنعتی را اندازه گیری نمایید .

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۴:۴۲ توسط:admin موضوع: نظرات (0)